Grupplektion tisdagar kl 9.10 - 10.00 Datum 9/4, 16/4, 30/4, 7/5, 14/5


Feldenkrais med Margit Bangshöj

Leg. sjukgymnast och aukt. feldenkraispedagog

Grupplektioner april - maj

5 tisdagar kl 09.10 - 10.00


Grundkurs feldenkrais.

5 tisdagar i april - maj. Datum 9/4, 16/4, 30/4, 7/5, 14/5


Tid: kl 09.10 – 10.00

Klädsel: Varma bekväma kläder.

Vi jobbar utan skor men med stumpor på fötterna.

Kostnad: 100 kr per gång kontant eller swish.

Frikort till Landstinget gäller.

Inga förkunskaper är nödvändiga.

Anmälan: Så snart som möjligt på sms 070 37 20 650.


ATM lektion 9/4:

Ligg på rygg med benen raklånga. Känns hur det är att ligga.

Böj knäna och låt ena benet korsa över det andra. Vilkat är lättast?

Låt de korsade benen gå i sidled - mot höger om hö benet korsar över vänster, vilket leder till att ryggraden roterar. Ena siden av bröstkorgen trycks ner mot undelaget, andra sidan lyfts. Under tiden som knäna får lov att vara kvar i sidläge - åt det håll som är lättast - börja använda gungbrädsrörelsen mellan buk och bröstkorg.


Observera att ena sidan av bröstkorgen begränsas av golvet, den andra sidan rör sig friare. Fortsätt att växla mellan buk och bröstkorg utan att hålla andan. Pröva samma sak 3-4 gångar samtidigt med att du håller andan. 


Åter igen låt andningen pågå ohindrat. Fortsätt att dra in och vidga magen och växla över till att vidga bröstkorgen och låt bröstkorgen bli smal utan att stoppa andningen.

Fortsätt några gångar och observera diafragman. Öka tempot lite, då kanske kan du känna vad diafragman gör.


Långsamt - låt benen glida ner - först det ena sedan det andra till raklång position och känn efter: Hur vilar du mot underlaget efter detta? Lägg märke till benen, till armarna, till ryggraden och bröstkorgen, och till huvudet. Hur är armarna i relation till bröstkorgen? Hur vilar benen i relation till bäckenet. Hur vilar huvudet och hur är det i relation till ryggraden? Du har 2 ben, 2 armar och 1 ryggrad. Vi kallar dessa 5 linjer för kardinallinjerna. Försök att hålla kardinallinjerna klart för dig i det följande.


Åter igen böj knäna.